Monday, 7 January 2008

Madeira, Portugal/ Escola Secundária Jaime Moniz

Reunião de Projecto realizada em Gijón/Astúrias
12 a 17 de Novembro de 2007

Nas actividades desta semana (12 a 17 de Novembro de 2007) participaram escolas dos sete países parceiros: Alemanha (Schwelm), Espanha (Gijón/Astúrias) - cidade onde decorreu a Reunião de Projecto, Estónia (Türi Vald), Letónia (Ventspils), Lituânia (Svencioneliai), Polónia (Kolobrzeg) e Portugal (Funchal). As línguas de trabalho foram o Alemão e o Inglês.
A programação das actividades apresentadas pela equipa responsável pelo Projecto na Escola Instituto de Educación Secundaria N.º 1 de Gijón, na cidade de GijónAstúriasEspanha, foi integralmente cumprida. Nesta, participou o professor desta Escola, Miguel Nunes, colaborador do referido projecto.
Nesse encontro, sob a orientação do coordenador geral do Projecto, Peter Suck, da Alemanha foi discutida a actualização do blogue e foram apresentados alguns trabalhos anteriormente desenvolvidos nas sete escolas participantes. Depois, foi definido um plano de actividades finais a promover até Maio de 2008, que culminará com a elaboração conjunta de um calendário para o ano lectivo 2008/09, a apresentar na última reunião de coordenação em Schwelm/Alemanha.
Durante a estada em Espanha, os professores presentes tiveram oportunidade de visitar locais históricos e emblemáticos do centro da cidade de Gijón, bem como da zona velha. Em Covadonga, visitaram o Parque Nacional, Picos da Europa, Cangas de Onis e Lastres. De destacar também a visita ao Parque de Tecnologia e à Universidade Laboral e ao Jardim Botânico. Em Oviedo, visitaram o Doms e a Câmara Santa e participaram numa recepção no Conselho de Educação onde foram recebidos pelo Ministro da Cultura e de Formação. Depois, realizaram o percurso Rota do Regenta, que incluíu um Roteiro à parte velha da Cidade de Oviedo e às Astúrias pré-romana.
A viagem culminou com um jantar de despedida, durante o qual foram proferidos discursos de agradecimento e felicitações pelo Director da Escola Espanhola e pelo coordenador central do Projecto. Para recordar ficaram as inúmeras fotos que registam os momentos vividos num país cheio de história e cultura.
Projecto Programa ao Longo da Vida
- Elisabete Cró
- Clara Sousa
- Miguel Nunes

January 2008

Article with the report of the activities carried out by the Sócrates Project – Comenius 1 – “Ways of Improving Students’ Autonomy and Initiative in the Learning Process”, sub-topic: “Our City in The Eyes of Our Students - Developing the City” in the Project meeting in Gijón – Astúrias – Spain, - from 12th to 17th November 2007. This report will be published in the 16th edition of the school magazine – O Lyceu – issued for September/December 2008.

Lifelong Learning Programme

- Elisabete Cró
- Clara Sousa
- Miguel Nunes

Friday, 4 January 2008

Madeira, Portugal/ Escola Secundária Jaime Moniz

Reunião de Projecto em Türi
Visita à Estónia

Integrado no Projecto Comenius 1 – Programa Aprendizagem ao Longo da Vida, com o tema global “Modos de Promover a Autonomia e a Iniciativa dos Alunos no Processo de Aprendizagem” e subtema para o ano 2006/07 “Modos de Vida Saudável”, realizou-se o terceiro encontro do ano, desta feita em Türi, na Estónia, entre 30 de Maio e 05 de Junho do presente ano, no qual participaram as professoras da Escola Secundária Jaime Moniz, Elisabete Cró e Enaltina Vieira, respectivamente coordenadora e colaboradora do projecto.
Do programa deste encontro faziam parte reuniões de trabalho, um encontro com o Presidente do Município de Türi, visitas a Museus e a locais de interesse histórico-cultural, bem como excursões a outras cidades, especialmente à capital – Tallinn.
A recepção inicial na Escola participante da EstóniaLaupa Pöhikool – incluiu diversas actividades, nomeadamente um espectáculo preparado e executado por alunos e professores, com danças populares, música, cantares e teatro. Após este espectáculo foi feita uma visita à Escola, uma antiga Casa Senhorial adaptada a escola, onde cerca de oitenta alunos frequentam o ensino básico.
Nas reuniões de trabalho, sob a coordenação dos professores Christian e Ulrike, da Escola da Alemanha, os professores apresentaram e analisaram os resultados finais das actividades desenvolvidas na sua Escola referentes ao segundo ano do Projecto e trocaram materiais com o registo dessas actividades. Foi também iniciada a inclusão de alguns registos no Blog (healthylife-comenius1.blogspot.com) criado para este Projecto, com o fim de divulgar as actividades e resultados deste ano de trabalho das oito Escolas participantes, nas diferentes línguas de origem e em Inglês. Finalmente, foram discutidas algumas sugestões de trabalho para o terceiro ano do Projecto – 2007/2008 – que terá o sub-tema “Desenvolver a Cidade”.
A cidade de Türi, uma das mais pequenas do país, com cerca de 600.000 habitantes, apresenta uma beleza natural especial, marcada pelos inúmeros jardins que proliferam pela cidade e que envolvem a maioria das habitações particulares, cuidados e mantidos com tal esmero que justificam o epíteto dado à cidade - cidade jardim.
Foi no encontro com o Presidente do Município que foi dado a conhecer as origens, as actividades dominantes e os planos de desenvolvimento desta pequena cidade. Foram de grande interesse as visitas ao Museu da Rádio e ao Liceu de Economia em Türi. Foi ainda nesta cidade que o grupo assistiu a um Festival de canção infanto-juvenil onde vários grupos corais e de danças das diferentes Escolas mostraram os seus talentos na música popular do País.
O grupo de professores, em excursão organizada pela Escola anfitriã, visitou outras regiões do País.
Em primeiro lugar Kurgja, zona rural onde abundam quintas agrícolas.
Seguidamente Imavere, onde foi realizada uma visita guiada a uma fábrica de lacticínios antiga, visita essa que incluiu uma divertida e curiosa experiência – produção de manteiga, e ainda uma visita a uma grande serração, ilustrativa de uma das maiores actividades produtivas da Estónia – a madeira.
Em Tartu, uma das cidades referência da Estónia, moderna, com uma grande Universidade onde se lecciona um vasto leque de cursos, o grupo visitou o Museu Etnográfico, rico em objectos, pequenas construções e cenários elucidativos das origens do povo e da sua cultura.
Outra pequena cidade visitada foi Janeda, onde o grupo Comenius visitou a Feira Anual dos Jardins e das Flores e assistiu a um pequeno concerto de piano numa sala especialmente decorada e iluminada para simular um Planetário.
Paide foi outra pequena cidade visitada, característica pela composição das suas construções, em calcário.
Finalmente, a capital – Tallinn - com uma zona histórica muito rica, com várias praças coloridas pelas flores, com uma grande actividade comercial e intensamente animada por turistas, jovens e menos jovens, em grupo ou individualmente, enchendo as esplanadas, as feiras típicas, as lojas de souvenirs, os centros comerciais, as praças, até tarde, conferindo assim uma vivacidade enorme a esta bonita cidade.
Porque a Estónia é rica em lagos e pântanos, foi proporcionado ao grupo de professores um agradável passeio num pântano, que culminou num apetitoso piquenique à beira de um lago.
Foi memorável esta semana na Estónia, tanto pela proficuidade das reuniões de trabalho como pela riqueza cultural das visitas realizadas e pelo extraordinário convívio.

Elisabete Cró
Enaltina Vieira

June 2007

Article with the report of the activities carried out by the Sócrates Project – Comenius 1 – “Ways of Improving Students’ Autonomy and Initiative in the Learning Process”, sub-topic: “Ways of Leading a Healthy Life” in the Project meeting in Türi – Estónia - from 30th May to 05th June 2007. This report was published in the 15th edition of the school magazine – O Lyceu – issued for September/December 2007.

The SOCRATES PROJECT TEAM
Elisabete Cró
Enaltina Vieira

Tuesday, 11 December 2007

OUR ANCESTORS: IS IT POSSIBLE TO LIVE WITHOUT SHOPS OR CIGARETTE LIGHTERS?

TITLE OF THE ACTIVITY OUR ANCESTORS: IS IT POSSIBLE TO LIVE WITHOUT SHOPS OR CIGARETTE LIGHTERS?

TIME 13TH of April 2007

DEPARTMENTS History and Pedagogy

PARTICIPANTS Students of first year of Secondary Education and Diversificación

OBJECTIVS To know the importance the feeding in the evolution of the humanity. To learn to make fire like the man of Altamira did it. To discover primitive techniques of hunting.


SÍNTHESIS OF THE ACTIVITY To visit the new cave of Altamira, and to make fire and hunt workshops. The students see some of the tools that were used for the hunting and later will practise with silhouettes.
They will receive some demonstration of how to obtain fire and its importance in transformation of foods, and the consequences that this has for the evolution of the human species. Later they will try to obtain fire by friction.

ASSESSMENT The activity has been valued very positively; the participation of the students has been total, implied in the process of E-A and with a good acquisition of knowledge. All the students have valued very positively this visit and recommend its continuity.


PROPOSITIONS OF CONTINUITY AND IMPROVEMENT It is considered advisable to continue making this activity during the next school years. There are no proposals of improvement.

Healthy eating in kindergarten schools





TITLE OF THE ACTIVITY HEALTHY EATING: WE EAT VARIED, OR THE EDUCATION OF THE TASTE FROM THE KINDERGARTEN SCHOOLS

TIME Second quarterly school year.

DEPARTMENTS Services to the Community

PARTICIPANTS Students of the higher degree of kindergarten Studies.

OBJECTIVS This activity is developed with students of a formative cycle of higher degree; therefore, they are students whose formation is oriented towards the incorporation to the labour market. It is tried to be worked in a double way:

 Formation in habits of healthy food:
• Know and identify the energetic components of foods common in the diet.
• Prepare foods so that it is attractive for the children (colours, forms, etc).
• Acquire skills to plan complementary activities that can have a positive value in favour of varied nourishment.
• Teach the children in election of foods that are not considered like junk food.
 Learn strategies of work with the children of the kindergarten schools, simulating activities to work with a varied ingestion.
• Active knowledge of work by corners.
• Develop abilities of collective presentation of simulations: theatre, games of roll, etc.
• Use theoretical knowledge on the structure of the story and its use in simulations within a frame of education in food habits: Times, variety, autonomy of the infants.

SÍNTHESIS OF THE ACTIVITY In work groups the practice will be prepared, distributing rolls and tasks among each group. Menus for children of kindergarten schools will be elaborated, aiming to them in the strip of age of 28-42 months.
Each team will elaborate a dish of the menu, with emphasis in the considered important factors to favour the approach of the boy towards new foods.
Creation, within the classroom, of a structure of “healthy corners” Each group will elaborate a story, both the text and the support, with the thematic of the healthy feeding.
The activity will be closed with one “merienda” (afternoon meal) with all the students, who will try to simulate an activity with the students of the kindergarten schools, activating all the elaborated materials.

ASSESSMENT 1) Adjustment of the materials to the object of the activity
2) Quality of the materials.
3) Evaluation on the process, from the strategies that are used by the students to solve the difficulties that they find in the accomplishment of the practice.

PROPOSITIONS OF CONTINUITY AND IMPROVEMENT This activity has affected very positively the improvement of the relations between the students, causing with the “merienda” playful situations.
Students of the cycle have considered this activity an obligation to face the real food elaboration: cooking and presentation.
Material of different qualities is prepared and, in general, right for their use in a kindergarten school.
As a way of improvement we will try to do this activity in next courses, but with a process of filming to favour the revision of the process and encouragement of the self-esteem of the students (through analysis of previous expectative of some students and the products that they make, we have been able to affect the self-esteem of some student, and obtained important improvements for the subjects).

STUDY OF CASES OF BULLING IN THE RELATIONS BETWEEN EQUALS IN THE SCHOOL.


OBJECTIVS:
 To detect situations of mistreatment among students and intervention on detected cases.
 To improve the climate of living together in the school, focusing in this task in the relations between equals.
 To favour the development of the respect among companions.
 To facilitate strategies of resolution of conflicts among teenagers from the dialogue, the tolerance and the acceptance of the differences.
SÍNTHESIS OF THE ACTIVITY
1st phase. Diagnostic of the school using a specific scale of school harassment. In
order to avoid mistakes of proof, it is considered to be necessary the use of two different protocols, and so, every test is applied every twoyears. This school year the battery PRECONCIMEI was applied.Dumping of the surveys: of the pupil and of the teacher.
2nd phase. Study of information, elaboration of conclusions and guidelines –
plans of action. Detection of cases with indications of harassment.
3 rd phase: Presentation of conclusions to the tutors, and decision about the plans of intervention, both to each student and to the group, using for this case, the tutorials to implement strategies of resolution of conflicts,
interpersonal skills and of social interaction, and assertive trainings.
These tutorials are done all along the school year.In this phase, the persecuted pupils, bullies, accomplices (observant, non participant), in the situations of risk detected. The situation of harassment will be reported both to the parents of the
victim and to the family of the alleged harassing ones so that they both know the situation and the participants in the process.
PROPOSITIONS OF CONTINUITY AND IMPROVEMENT
Due to the mobility of the student, with the incorporation of students in first year of Secondary Education, and the important number of new pupils in the professional studies, it is considered necessary to continue with the program.
The rotation of standardized protocols is valued positively to do the initial survey.
It is considered important to instruct pupils in accompaniment and mediation. The following school year this aspect will be included inside the program.

Thursday, 8 November 2007


Sports day in our school

The 'water's day'. One of the activities is swimming competition